Články s pracovní tématikou

ABSL: česká centra podnikových služeb rostou rychleji než zahraniční

01.02.2017 - Z pohledu počtu zaměstnanců mají česká centra sdílených podnikových služeb již třetí největší podíl na českém trhu. Na prvním místě jsou centra amerických a na druhém německých společností. Česká centra podnikových služeb nejen rychleji rostou, ale i častěji vznikají. Vidět je jednoznačný trend: české firmy objevily popularitu poskytování služeb do zahraničí.


Informace vyplývají z letošního výročního průzkumu ABSL, který mapuje stav segmentu podnikových služeb v České republice. „Zatímco v případě zahraničních center situovaných do České republiky patří k hlavním oborům činnosti finanční, marketingové, logistické a personální služby, česká centra se zabývají především IT službami. Nově vzniklá centra jsou však orientovaná například i na digitální marketing. řízení talentů či jiné odborné oblasti,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel ABSL, s tím, že vznikající česká centra jsou často relativně malá, s desítkami zaměstnanců. Díky tomu lze pozorovat meziroční snížení průměrného počtu zaměstnanců center zastoupených v českém segmentu podnikových služeb: z loňských 361 je letošních 333, a to i přesto, že většina center nabírá nové zaměstnance a expanduje. Celých 84 % center předpovídá, že do konce roku 2017 rozšíří počet svých zaměstnanců v průměru o 16 %.


Z více než 200 center podnikových služeb, která sídlí na českém trhu, je 26 z žebříčku Fortune 500 nejvýznamnějších globálních firem. Zhruba 50 % tvoří evropské firmy, přičemž největšími evropskými investory jsou v oboru podnikových služeb kromě samotné ČR Německo a Velká Británie. „Brexit může kartami ještě výrazně zamíchat. Očekáváme, že vystoupení Velké Británie z Evropské unie povede celou řadu investorů k přestěhování svých provozů do EU. Česká republika přitom bude patřit mezi nejčastěji zvažované lokality,“ okomentoval Jonathan Appleton. Kromě USA a Evropy v České republice najdeme například i kanadská, singapurská či indická centra.


Jako další výrazný fenomén segmentu podnikových služeb se dle letošního průzkumu jeví zavádění robotické automatizace. Zatímco v roce loňském využívalo pokročilou automatizaci procesů 17 % společností, dnes je jich již polovina. Robotizace, dříve využívaná jen pro rutinní úkoly typu skenování faktur či tvorby reportů tak přichází i do dříve nepředstavitelných oblastí, jako je například tvorba smluv anebo personalistika. „Lidská činnost se díky tomuto fenoménu posouvá od rutinních operací k sofistikovanějším úkolům. Vzniká nová generace odborníků, kteří díky své znalosti IT a procesů mohou naprogramovat pro roboty ty správné algoritmy a pak již jen sledovat jejich výkonnost a řešit nestandardní situace. Proměňuje se proto profil nejčastěji hledaných zaměstnanců,“ říká Jonathan Appleton s tím, že v segmentu podnikových služeb není na pořadu dne zánik některých profesí v důsledku zavádění automatizace či umělé inteligence. „Firmy jednoduše lidi převedou na jiné činnosti a kompetence, což jim umožní zkvalitnit služby a růst podnikání.“

Navigace