Archiv starších článků

Archiv starších článků

Tajné služby a nábor zaměstnanců: co mají společného?

26.12.2014 - Milan Černý

Inzerce volných pozic v tisku, spolupráce s úřadem práce či nábor pracovníků přes personální agenturu, to jsou metody recruitmentu, kterým pomalu odzvání hrana. Dnes, kdy se hlavním trendem stává hledání talentů – tedy lidí, kteří významně převyšují průměrné schopnosti v oboru – se metody personalistů výrazně mění. Hlavní roli přitom hrají informační technologie.

Hledáme-li ty nejlepší z nejlepších, málokdy budou bez práce. Jak ale najít nové zaměstnance, když oni práci nehledají? Místo práce s aktivními kandidáty je nutné pracovat s kandidáty pasivními, tedy spokojenými zaměstnanci, kteří ani netuší, že jsou v hledáčku náborářů.

Jako ze světa tajných služeb
V řadě oborů je nutné se s těmito odborníky dostat do fyzického kontaktu, nějakým způsobem se seznámit, vzbudit důvěru a ve vhodný čas nabídnout zajímavý projekt. Jsou to metody jako ze sféry tajných služeb, ale kdo dnes shání třeba špičkového Java vývojáře, ví, že například sponzoring odborné konference s osobní účastí, navázáním kontaktů s následnou citlivou komunikací je cesta, jak cíle dosáhnout.
Nesmíte ale říkat, že se účastníte kvůli náboru! Vědátory nesmíte vystrašit! Takto náročným způsobem ale nejde postupovat vždy. Časově a finančně je tento způsob většinově neúnosný. Jak tedy? Jako obvykle, je nutné využít všechny stávající metody, upravit proces tak, aby byl co nejefektivnější a přidat několik nových fíglů.

Vyšší produktivita až 100 % s moderními IT nástroji
Klasické metody publikování volných pozic, sběr kandidátů a výběr těch nejlepších stále platí. Jen je třeba je provádět velmi efektivně – s pomocí IT. Moderní IT nástroje dnes dokáží zautomatizovat prakticky všechnu rutinní práci a celkově zvýšit produktivitu náboru až o 100 %. Vytvoření popisu pozice, výběr kariérních portálů pro publikaci, integraci hodnotích dotazníků a vlastní publikaci pozice je díky nim možné zvládnout za pár minut.
Ještě rychleji je možné předem prohledat vlastní databázi kandidátů podle libovolných kritérií a hledat nejen ve strukturovaných datech, ale i ve všech přílohách bez ohledu na typ souboru. K nalezeným kandidátům se také postupně automaticky přidávají ti, co se pohybují na všech kariérních portálech, na kterých byla pozice inzerována. Cokoliv, co si poznamená sám náborář, nebo co mu pošlou kandidáti, či vloží kdokoliv z jakéhokoli interního schvalovacího workflow, se náboráři automaticky zaznamenává, a tak má stále k dispozici celou historii interakcí.
Velkou úsporu času i nákladů přináší také možnost automatické korespondence s kandidáty.
Každého z nich jistě potěší osobní zpráva, poděkování, že kandidoval, informace zda postoupil do dalšího kola, kdy má přijít na interview, SMS upozornění s adresou a časem apod. Některé z těchto zpráv jsou generovány na základě změny stavu kandidáta iniciované recruiterem, ale řada může být zcela automatická, včetně těch, které poděkují všem účastníkům při obsazení pozice a ukončení výběrového řízení.
Takto připravený proces přináší nejen zvýšení produktivity práce recruitera, ale i mnohem kvalitnější komunikaci s kandidáty, přesnější záznamy dat do vlastní databáze kandidátů a tedy i lepší potenciál pro budoucí práci.

Doporučení
Jedním z nejdůležitějších zdrojů kandidátů jsou dnes doporučení a sociální sítě. Kandidáti na doporučení patří dlouhodobě k nejkvalitnějším. Pokud je navíc součástí firemní politky úspěšné doporučení odměnit, lze tento zdroj považovat za jeden z velmi efektivních.
Jak ale pružně, citlivě a selektivně informovat vlastní zaměstnance o volných pozicích? I zde pomohou informační systémy. Ty mají totiž tuto funkcionalitu k dispozici a podle profilu zaměstnance ho mohou nejen upozornit na volnou pozici, ale automaticky najít vhodného kandidáta z jeho okruhu přátel na sociálních sítích, který odpovídá požadavkům pozice. Tato funkcionalita je velmi účinná, protože sice známe své přátelé, víme rámcově jakou práci dnes vykonávají, ale už ne vždy známe jejich pracovní historii a zkušenosti.
Kromě této zajímavé vlastnosti stojí za zmínku, že vlastní přeposlání doporučení potencionálnímu kandidátovi je možné pomocí jak sociálních sítí, tak klasického e-mailu. Informace o této komunikaci je průběžně zaznamenána a v případě úspěchu kandidáta může být bonus vyplacen zcela automaticky.

Sociální sítě – alfa omega generace Y
Může recruiter efektivně informovat o volných pozicích na Facebooku a Twitteru? Záměrně vynechávám LinkedIn, jelikož tyto služby jsou převážně placené a často rozebírané v různých článcích. V ostatních případech je ideální využít vlastní firemní stránky a zajímavým obsahem přilákat významnou komunitu followerů.
Automatický posting z informačního systému ve formě řízených kampaní pak bezplatně osloví celou tuto komunitu a může být významným zdrojem kvalitních kandidátů. Poněkud sofistikovanější způsob je najít na sociálních sítích správné cílové skupiny a svoji kampaň nasměrovat i sem.
Hlavní výhody jsou v bezplatném oslovení optimální komunity, získání poměrně významného počtu kandidátů pro následný výběr a důvěryhodný přístup k zástupcům generace Y, která ničemu, co nepřijde přes jejich sociální síť nevěří.

Autor pracuje ve společnosti Oracle Czech.

Navigace